
Historia
Dzikich Studiów
Od wielu już lat w Europie Zachodniej i Północnej „dzikie szkoły” cieszą się ogromną popularnością. Jak grzyby po deszczu, powstają także tzw. dzikie przedszkola, przywracając dzieciom ich naturalnego ducha i energię.
“Dzikie Studia” powstały w Polsce pod patronatem najpopularniejszej w Niemczech szkoły „Wildnisschule Wildniswissen” (niem. „dzika wiedza”), założonej przez Wolfgang’a Peham’a w 1995 roku. Jego inspiracją stały się wówczas nauki Tom’a Jr. Brown’a, znanego amerykańskiego outdoor’owca, tropiciela, nauczyciela i pisarza. Kiedy Tom miał zaledwie siedem lat, spotkał na swojej drodze wyjątkowego nauczyciela. Był nim nazywany przez niego dziadkiem, indiański starzec z plemienia Apaczów, Stalking Wolf. To od niego Brown nauczył się rozumieć język przyrody, sporządzać proste narzędzia, radzić sobie w dziczy. Kiedy Tom Brown powrócił do „cywilizacji”, zaczął dzielić się swoją pasją, organizując dzikie wyprawy i szkolenia. Jego specjalistyczne poradniki i publikacje cenione są dziś na całym świecie. Inną ważną dla tego nurtu postacią, jest uczeń i dawny przyjaciel Tom’a – Jon Young , miłośnik ptasiej mowy, haryzmatyczny mówca i trener.
Pedagogika Dzikiej Przyrody szybko znalazła wielu kontynuatorów na terenie Europy Zachodniej oraz Skandynawii. Dzikie szkoły oferują również liczne warsztaty w odległych zakątkach Afryki, Ameryki Północnej i Rosji.
Jak zawędrowaliśmy do Polski?
Wszystko zaczęło się od inicjatywy dr Charlotte Bergmann, prowadzącej w Brandenburgii centrum edukacji przyrodniczej3 Eichen (niem. “Trzy Dęby”). W ramach realizacji jednego z transgranicznych projektów, dr Bergmann postanowiła przybliżyć polskim uczestnikom ideę Pedagogiki Dzikiej Przyrody, która jej samej jest niezwykle bliska. W 2008 roku zainteresowała tematyką niektóre polskie szkoły, a w latach 2012 – 2015 zapraszała dorosłych uczestników z Polski i Niemiec do udziału w bazowym kursie dzikiej przyrody. Zajęcia prowadził Joern Kaufhold, doświadczony trener Wildniswissen. Z tych niezwykle owocnych i barwnych spotkań, wyłoniła się idea kontynuowania tej dzikiej przygody na polskim gruncie. Alina Michalik, od początku zaangażowana w międzynarodowym projekcie, założyła szkołę “Dzikie Studia” i w 2016 roku zorganizowała pierwszy w Polsce roczny kurs Pedagogiki Dzikiej Przyrody, który odtąd odbywa się w Łomach, na Warmii.
“Dzikie Studia” to nie tylko bazowy kurs Pedagogiki Dzikiej Przyrody. Jako certyfikowany trener, Alina Michalik, prowadzi również weekend’owe warsztaty, seminaria oraz obozy dla dzieci i dorosłych (więcej informacji).

Tom Brown
Człowiek – legenda, amerykański outdoor’owiec, tropiciel, nauczyciel i pisarz. Jego pierwszym nauczycielem był indiański dziadek, Stalking Wolf z plemienia Apaczów. To od niego Brown nauczył się rozumieć język przyrody, sporządzać proste narzędzia, radzić sobie w dziczy.
Kiedy Tom powrócił do „cywilizacji”, zaczął dzielić się z zainteresowanymi swoja wiedzą, organizując dzikie wyprawy i szkolenia, wydając książki („The Tracker”, „The Search”, „Field Guide to Living With the Earth”, „The Way of the Scout”). Do dnia dzisiejszego aktywnie prowadzi warsztaty dla uczestników z całego świata.

Jon Young
Uczeń Toma Browna. Na poczatku lat 80-tych wraz z Ingwe (Norman Powell) założyli Wilderness Awareness School. Dzisiaj prowadzi liczne warsztaty oraz seminaria, nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również i w Europie.
Autor książek takich, jak: „What the Robin Knows”, „Animal Tracking Basics”, „Coyotes Guide to Connecting with Nature”, „Bird Talk” oraz „Exploring Natural Mysteries”. W swojej pracy wiele uwagi poświęca naukom i doświadczeniom, które otrzymuje podczas spotkań z Buszmenami w Kalahari. Charyzmatyczny gawędziarz i wykonawca muzyki irlandzkiej.

Wolfgang Peham
Od 1981 bierze udział w dzikich wyprawach na terenie Kanady i Alaski, swoje doświadczenie i wiedzę w dziedzinie filozofii Ziemi oraz survivalu zdobył dzięki różnym nauczycielom z Niemiec, Ameryki Północnej oraz Afryki. Przyjaciel oraz uczeń Toma Jr. Brown’a i J. Young’a.
W 1995 roku założył pierwszą w Niemczech szkołę dzikiej przyrody „Wildniswissen”. Od początku czynnie wspiera inicjatywę „Dzikich Studiów” w Polsce.

Joern Kaufhold
Trener i mentor Wildniswissen, pedagog społeczny, absolwent szkoły Kamana Naturalist Training Programms. Pracował m.in. w Mongolii i Rosji. Współautor jedynego w swoim rodzaju przewodnika po Słowacji „Weg der Helden”.
Wraz z żoną i córką mieszka w górskiej chacie na Słowacji (Vtácnik). W wolnym czasie najchętniej zaczytuje się w śladach i tropach dzikich zwierząt. Współpracuje z „Dzikimi Studiami” w Polsce, wraz z Aliną Michalik prowadził pierwszą edycję kursu „Pedagogika Dzikiej Przyrody” (więcej informacji).